6 módszer az online kasszád fejlesztéséhez

Akkreditált regisztrátor
22
2015 szeptember
15:26
Szerző:     |    Kategória: 2015. szeptember, Nincs kategorizálva    |    Címke: , , , ,


Ezt a cikket rögtön egy rossz hír bejelentésével kezdenénk. Átlagban a webáruházad látogatóinak 68,53%-a elhagyja oldaladat a vásárlási folyamat közben a baymard.com 2015-ös statisztikái szerint. Akár hiszed, akár nem, de az emberek egy hirtelen jött ötlettől vezérelve egy laza kattintással elnavigálnak az online kasszádtól, még egy búcsú levelet sem hagynak maguk után, csak elfelejtenek örökre. Ez rosszabb, mint egy love story vége. De rögtön meg is vigasztalnánk, ugyanis ha foglalkozol ennek fejlesztésével, akkor javíthatod ezt az arányt a saját javadra.

Egy kicsit matekozzunk:

  • Tegyük fel, hogy átlagban 20 000 fő látogatója van a webáruházadnak havonta. Ebből 17 000 ember szépen kiválasztja a neki tetsző kis portékákat, belepakolja a virtuális kosarába őket, elolvassák a szállításról szóló fontos információkat stb.
  • Tételezzük fel, hogy egy átlagos rendelési tétel kb. 8 000 Ft.
  • Most fogadjuk el, hogy nálad is él a 68,53%-os arány, tehát a végén összesen 93 200 800 Ft-os veszteséged van minden
  • egyes hónapban.

Most képzeld csak el mire tudnád még költeni ezt az összeget. Biztosak vagyunk benne, hogy nem csak egy kétgömbös fagyit vennél magadnak meg egy csomag zsírkrétát a gyereknek.

Ezek a számok nyilván csak hipotetikusak, de nyugodtan számold ki a saját áraiddal és rendelési volumeneddel is ezt a folyamatot.

De miért van az, hogy ennyi ember hirtelen meggondolja magát? Legtöbbször nem arról van szó, hogy a vásárlóidnak hirtelen hangulatingadozásaik vannak, hanem magában a vásárlási folyamatban vannak gondok (checkout process), ami vagy túl komplikált, vagy túl hosszú, vagy úgy érzik kevés információt kapnak közben és így elvesztik a bizalmukat közben.

 

Online vásárlás

 

A statista.com felmérései szerint a leggyakoribb vásárlási folyamat elhagyás indokok a következők:

  • Váratlan plusz költségekkel találkoztak a folyamat közben (56%)
  • „Csak böngészgettem” (37%
  • Jobb árajánlatot talált (36%)
  • Sokallta a teljes költséget (32%)
  • A vásárlás ellen döntött (26%)
  • Az oldal navigációja túlkomplikált volt (25%)
  • Összeomlott az oldal (24%)
  • A vásárlási folyamat túl hosszú volt (21%)
  • A fizetés biztonságának túlzott felügyelete (18%)
  • Aggódott a fizetési folyamat biztonságossága miatt (17%)
  • A kiszállítási opció nem volt megfelelő (16%)
  • Az oldal szünetelt (15%)
  • Az árak valutában voltak megadva (13%)
  • A fizetést valamiért megakasztották nála (11%)

 

Mint láthatod, a felsorolásban vannak olyan folyamatok, amik csak a vásárlási folyamat hibái miatt adódtak, pedig a vásárlók szívesen vásároltak volna a webáruházakból, így egy nagyon is jó ötletnek tűnik az ergonómiáját fejleszteni.

Ha most benned is megfogalmazódott a kérdés, hogy akkor most „mi tévő legyek?”, akkor fussunk neki gyorsan a lényegi résznek.

 

1) Mobilbarát vásárlási folyamat

Nos, ez egy olyan dolog, amit már rögtön az elején tisztázni szeretnénk. Több okból is fontos a mobilbarát weblap. Az első a SEO.

A Google áprlis 1-től különösen jóban van a mobilbarát oldalakkal, mert ezek növelik a felhasználói élményt, amit ő keresztes lovagként véd éjjel-nappal. Az eretnekeket – akik nem figyelnek a reszponzivitásra – pedig hátra sorolja.

De ha nem vagy mobilbarát, akkor miért is akasztod meg a felhasználók vásárlását? Nos, a  “mobile-geddon” elindítására azért volt szükség, mert a weboldalak forgalmának körülbelül 60%-a mobil eszközökről valósul meg, ami egy eléggé jelentős hányad.  Ha akarod, ha nem, az Y generáció nem fogja bekapcsolni a gépet csak azért, hogy neked jó legyen. Ők inkább mobilról vásárolnak és ha folyton nagyítgatni kell az oldalon, hogy el lehessen olvasni a szövegezést és az elemek egyike sem jelenik meg szépen, átláthatóan, összecsúszás nélkül a tableteken/mobiltelefonokon, akkor bizony ők nem fogják magukat megerőltetni. Sose felejtsd el, hogy az emberek konformisták.

Ennek persze nem csak nálunk olvashatsz utána. A Skava felmérése szerint a vásárlók legfájóbb pontjai az alábbiak voltak:

  • A megkérdezettek 51%-a fájlalta a mobileszközökön történő nehezebb navigációt.
  • 46%-uk túl kicsinek vélte a képeket a termékekről (nyilván ránagyíthatnának, de ne felejtsd el, hogy nem ők vannak érted. Náluk van a pénz és nem nálad! Ezeket a hiányosságokat neked kell leküzdeni)
  • 41% azért panaszkodott, mert nem érezte elég biztonságosnak a fizetést telefonon
  • 26% szerint a fizetési folyamat teljesen alkalmatlan volt a vásárlásra mobilon.

Ezek már jelentős arányok, amikre illik odafigyelni. Ha kíváncsi vagy, hogy a Google szerint mennyire mobilbarát az oldalad, itt megteheted.

 

2) Használj folyamat indikátort (progress trackers/indicator)

A cikk elején bemutatott statisztikában a vásárlók 21%-a szerint a vásárlási folyamat túl hosszú volt. Valójában az esetek nagy részében csak ők érzékelik túl hosszúnak, de nem azok. Egyszerűen csak nem tudják bemérni, hogy még hány kattintás kell ahhoz, hogy végre az övék legyen a hőn áhított termék és ráunnak a dologra. Ezt a problémájukat szerencsére könnyen orvosolhatjuk egy folyamat indikátorral, ahogy az az alábbi példákban is látszik. Egyszerűen csak meg kell nekik mutatni, hogy a folyamat hány lépésből fog állni és jelenleg hol vannak ők. Így nem fogják magukat elveszettnek érezni a sok adat bepötyögése közben és már az elején is látják az alagút végén a fényt.

 

Bagaboo

A Bagaboo.hu oldalon a Tételek|Adatlap|Összesített-megrendelés folyamat indikátor mutatja, hogy hol tartunk a folyamatban. (A kép kattintásra nagyobb lesz)

 

Az amazon oldalán egy bevásárló kocsi is végig kísér minket a folyamaton. Közben minden elhagyott „állomást” narancsszínnel jelölnek.

Az amazon oldalán egy bevásárló kocsi is végig kísér minket a folyamaton. Közben minden elhagyott „állomást” narancsszínnel jelölnek. (A kép kattintásra nagyobb lesz)

 

3) A fizetési opciókban legyen nagy a választék

A brit tudósok még nem állapították meg, hogy a vásárlók miért akarnak ennyiféleképpen fizetni, de talán nem is lényeges. Az viszont fontos, hogy több opciót is engedjünk a számukra. Az egyik legfontosabb opció a PayPal. Hogy miért? Mert biztonságos és kényelmes. Nincs szükségük a hitelkártya elővételére sem, hogy befejezzék a vásárlást.

 

4) Ne követelj regisztrációt

Nagyon sokan ott követnek el nagy hibát, hogy a vásárlást elő regisztrációhoz kötik. Hogy miért? A vásárlók – mint egy boltba belépéskor is – nagy lendülettel mennek fel egy oldalra és egy ilyen procedúra csak megakasztja őket. Közben pedig van idejük lebeszélni magukat a vásárlásról és inkább felhagynak az egésszel. Helyette inkább elmennek facebookozni vagy hasonlók. Te ne kövesd el ez a hibát.

Egy csomó látogató csak nézelődni akar vagy már azonnal vásárolni. A regisztráció csak fekvőrendőrként viselkedik a számukra.

Az Apple például úgy oldotta meg a dolgot, hogy az Apple ID-t a vásárlás végén is megcsinálhatja a vásárló, de kosárba már előtte is beteheti a terméket. (Feltéve ha még nincsenek regisztrálva a vásárlók)

Az Apple például úgy oldotta meg a dolgot, hogy az Apple ID-t a vásárlás végén is megcsinálhatja a vásárló, de kosárba már előtte is beteheti a terméket. (A kép kattintásra nagyobb lesz)

Az Apple módszere azért is jó ötlet, mert ha csak egyszer akarnak vásárolni tőled, akkor egy regisztráció – pláne ha még hosszú is – könnyedén elriaszthatja őket.

 

5) Tedd megbízhatóbbá a fizetési folyamatot

Az emberek 17%-a azért hagyta el az adott oldalt, mert aggódott a fizetési folyamat biztonságossága miatt. A mai világban az emberek már bizalmatlanok az e-kereskedelmi oldalakkal szemben és időnként sajnos igazuk is van. Nem szabad mindenkinek hinni, azonban ha mi minden rossz szándék nélkül kereskedünk, akkor igyekeznünk kell a bizalmukat elnyerni. Ajánlatos a vásárlási folyamat minden adott állomásán feltüntetni, hogy mitől biztonságos nálad a vásárlás.

Az ebay ezt úgy oldotta meg, hogy feltünteti a pénz visszafizetési garanciát és a PayPal használatának lehetőségét.

Az ebay ezt úgy oldotta meg, hogy feltünteti a pénz visszafizetési garanciát és a PayPal használatának lehetőségét. (A kép kattintásra nagyobb lesz)

 

6) Csak a fontosabb információkat kérd el

A rengeteg információ elkérése az online vásárlás halála. A vásárlók nem szeretik. Már ténynek számít, hogy minél kevesebbet kérdezel, annál valószínűbb a vásárlás. Az emberek ösztönösen tudják, hogy milyen adatokat fogsz kérni. Például egy cipővásárlásnál biztosan elkéred a postázási címet. De extra információk esetén (például kér-e egy hírlevelet tőled, és ha igen, akkor milyen email címre) jelöld, hogy ezek csak opcionális adatok, de nem kell őket kötelezően megadni.

 

Összesítve

Előre sajnos nem tudjuk megmondani, hogy mennyi plusz pénzt fogsz megfogni magadnak ezekkel a trükkökkel, de általában 10-30% szokott lenni ez az arány.

Ti mely lépéseket fogjátok fontolóra venni az online áruházatok fejlesztésénél?

Kategóriák


Címkék


Találkozz velünk

4025 Debrecen, Pásti u. 2.

Hívj minket

+36 52 541 346; +36 20 335 1162
Fax: +36 52 998 452
Írj nekünk  info@web-server.hu


facebook