Mi a baj a letölthető PDF tartalmakkal?

Akkreditált regisztrátor
17
2016 február
13:25
Szerző:     |    Kategória: 2016. február, Blog, Nincs kategorizálva    |    Címke: , , ,


Rengeteg website használ PDF formátumú letölthető tartalmakat, de sajnos sokan nem veszik észre, hogy emiatt egy csomó információt elveszítenek az oldalukról.

PDF fájl

 

A cikk háttere: internetes böngészés közben észrevettem, hogy bizonyos kulcsszavakra (konkrétan a futópadra vonatkozóan) a Google találati listájának első oldalán a fizetett hirdetéseken kívül csak PDF formátumú anyagok jelennek meg. Ezt a sok letölthető anyagot pedig néhány online áruház adta közre, vagyis ők halom számra gyártották a PDF anyagokat.

 

futópad

Rengeteg letölthető PDF formátumot találunk még a „hogyan…”, az „útmutató…” vagy az „installálni…” kulcsszavakra is. A Google pedig láthatóan szereti ezeket és szívesen helyezi őket gyakran az első oldalra is, így csodálkozhatsz, ha ezt írom: A PDF tartalmakkal van egy kis probléma.

 

De mégis mi az ördög lehet a bajom a PDF formátummal?

Nos, teljesen igaz az az állítás, hogy a PDF-ek nagyon jó eszközök a direkt marketing használatakor. Összegyűjthetsz velük egy csomó email címet, amik ráadásul a terméked/szolgáltatásod iránt valóban érdeklődő ügyfelekhez tartoznak. De (!) nem tudod őket „követni”.

Most biztos csak felhúzod a szemöldöködet, talán forgatod a szemedet is és azt mondod, hogy „mégis miért ne tudnám? Simán látom, hogy hányan töltötték le…”.

Idáig teljesen igazad van. Valóban látod, hogy hány ember töltötte le, de ennyi. Nincs több infód arról, hogy mi történik a továbbiakban a PDF anyagaiddal.

Ha kihasználod a Google Analytics nyújtotta lehetőségeket, akkor a Javascriptet használó oldalakról töménytelen információt tudsz gyűjteni. De egy PDF fájlnál ezek a lehetőségek elvésznek. Értem ezalatt, hogy

  • Nem tudhatod hányszor nyitják meg
  • Mik a legérdekesebb részek benne mások számára
  • Az olvasás egyáltalán konverzióhoz vezet-e
  • Hol hagyják abba az olvasást

Összességében a Google persze előrébb sorol, de elveszted a forgalmadról információt adó statisztikákat. Így egy-egy kampányod hatékonyságát is alulértékelheted (feltéve, ha a kampányaid PDF formátumokat is involválnak).

 

Hogyan oldhatod meg a PDF okozta problémát?

Ha abban reménykedve olvastad tovább a cikket, hogy a kezedbe adok egy varázspirulát, amit bevéve azonnal megoldódik minden ilyen problémád, akkor sajnos nem szolgálhatok effélével. Csak annyit tudok tanácsolni, lehetőleg ne PDF formátumban tegyél fel minden anyagot. A direkt marketing miatt persze legyenek letölthető anyagaid, de ne vidd túlzásba, mert azzal csak magad alatt vágod a fát.

 

Érvek amellett, hogy a PDF-ed tartalmát egy HTML oldalon jelenítsd meg inkább:

 

pdf-to-html

 

  • A tartalommarketingedet erősítik.
  • Nem minden telefon nyitja meg alapértelmezettként a PDF formátumot (Windows phone tulajdonosként tapasztalatból beszélek).
  • A Google egyszerűbbnek ítéli meg olvasni a hagyományos weboldalt.
  • Ha PDF-ként maradnak meg, akkor sok információtól elesel. Pl.: AdWords és Analytics statisztikák.
  • Egy HTML oldalon a leghosszabb szöveget is szépen fel tudod „tördelni”. Itt arra gondolok, mikor pl.: egy gombra kattintással tovább tudod olvasni a szöveget. Ezt SEO szempontból jó, mert nem egy több száz oldalas szövegnek fogják értelmezni a kereső robotok és jobb helyezést érsz el a találatok között. Egy PDF formátummal nem tudod ugyanezt megtenni. Ha több száz oldalasra sikerült, akkor az úgy is marad, és emiatt hátrány érhet a találati rangsorban.
  • HTML-ben a képeket is tudod “SEO barátra” optimalizálni, de PDF-ben ugyanez kimarad.

 

Érvek ellene, hogy weboldalt csináljunk belőle:

 

html-to-pdf

 

  • Könnyű megcsinálni egy PDF fájlt.
  • Csak úgy, mint egy weblapon, itt is tudsz URL címeket beszúrni a szövegbe és a kereső robotok ezeket is látják. Persze figyelj rá, hogy ne képeket alakíts át PDF formátummá, mert az már nem lesz indexelhető.
  • A meglévő PDF könyvek átalakítása időigényes feladat. Szinte az egész tartalmat újra kell formázni és releváns képeket kell keríteni hozzá.
  • Több aloldaladon is említheted a letöltését, ezzel pedig erősíted az belső linképítést (internal linking).
  • Növelik az elköteleződést és a konverziós rátádat. Fontos eszköz a direkt marketingnél.
  • Ha elhagyod a PDF formátumot, akkor SEO szempontból lehet át kell írni a szöveget újra. Ügyelve például a kulcsszavak gyakoriságára.

 

Összegezve:

Nehéz megmondani a PDF „értékét”, ha csak annyit tudunk róla, hogy hányan töltötték le. Lehet az olvasók fele már a második oldal után kinyomta inkább és elment híradót nézni. Ha elég jó a PDF-ed tartalma, miért nem csinálsz belőle HTML-et? Ha csak kevés PDF-ed van, megéri annak a néhány információnak az elvesztése? Ha sok PDF-ed van, akkor megéri őket átalakítani, hogy SEO szempontból is hasznosak legyenek? Lehet nem, de ezekre a kérdésekre próbálj meg válaszolni, mielőtt egy PDF feltöltésén gondolkozol.

Ti mennyire értettek egyet velem ebben a kérdésben?

  • devnull

    Egyre kevésbé érzem komfortosnak a PDF formátumot. Az asztali gépek, laptopok, mobiltelefonok és az e-könyv olvasók több tucatnyi képernyőméretéhez nem lehet egyszerre belőni a kényelmes, áttekinthető méretet. Áttördelni nem lehet, olyan konvertáló program sincs, ami ezt megoldaná.

    Elhibázott tendenciának gondolom, hogy minden letölthető dokumentációhoz ezt használják – kiváltképp elektronikus könyvek kiadásánál. Ha 3-4 különböző gyakori képernyőmérethez igazított változatban is megjelenne, nem nagyon lehetne szavam, de nem találkoztam még olyan pdf könyvvel, amit kényelmes lett volna olvasni 6”-os ekönyv olvasón.

Kategóriák


Címkék


Találkozz velünk

4025 Debrecen, Pásti u. 2.

Hívj minket

+36 52 541 346; +36 20 335 1162
Fax: +36 52 998 452
Írj nekünk  info@web-server.hu


facebook