UX design katasztrófák mobilra

Akkreditált regisztrátor
13
2016 január
11:49
Szerző:     |    Kategória: 2016. január, Nincs kategorizálva    |    Címke: , , , ,


Az elmúlt három évben az laptopról és PC-ről történő Internet használat 90%-ról 60%-ra esett, azonban a mobil eszközökről közel 40%-ra növekedett (főként 18-24 évesek használják). Ha folytatódik a trend, akkor a mobilos netezés pár éven belül utoléri, és túl is szárnyalhatja a számítógépről történő netezést.

Online megjelenésed eldöntésének idejében légy tudatában, hogy 1.2 billió ember használja a netet világszerte, ami jelzi a netezés jelentőségét a kor embere számára. Továbbá az online vásárlások 60%-a zajlik mobileszközről, amire szintén illik odafigyelni. Ennek ellenére rengetegen követnek el még mindig katasztrofális hibákat webshopjukkal. De milyen hibák számítanak szarvas hibáknak?

 

Mobil UX design

 

1) A touchpointok és a gombok túl kicsire lettek megtervezve

Már elmúltak azok az idők, mikor csak a billentyűzetet és az egeret is elég volt használni egy oldalon való bóklászáshoz. Mobil eszközről csak az ujjainkat használva tudunk navigálni. Mikor a gombokat vagy a menüpontokat tervezed, akkor mindig gondolj a megfelelő méretre. Elég idegesítő tud lenni, mikor a vásárlók nagy örömmel érkeznek az oldaladra, majd szenvedéssel próbálnak meg eljutni egyik aloldalról a másikra a túl kicsi gombok miatt, mert képtelenek őket megnyomni, ezért mindig nagyítgatni kell a képernyőn. A gombok ideális mérete 48 megapixel x 72 megapixel.

 

2) A tartalom hossza nem passzol a mobil eszközökkel

Az emberek jelentős része sietés közben használja a telefonját. Csak megnyitja a tőled kapott emailt, rákattint az oldalad linkjére, nyomkod egy kicsit és gyorsan végig futja miről is szól az oldalad. Ha a „nyitó szöveg”, amivel először találkoznak az oldaladon, túl hosszú és csak görgetve derül ki, hogy pontosan mit is akarsz közölni, az már problémás sokak számára. Lehet azonnal bezárják az oldalt, ha meglátják, hogy görgetni kell a teljes elolvasáshoz, pedig ők éppen sietnének tovább a kávé szünetük miatt. Igyekezz röviden megfogalmazni a tartalmadat és az első törés pont feletti részben már derüljön ki, hogy hol is járnak, mit csinálhatnak ott. Ha a rövidítés nem megy, akkor legalább a lényegi tartalmat igyekezz az első törés előtti részben megfogalmazni, hogy azonnal a látogató elé nyomd.

 

3) Hosszú és apró betűs szövegezés, amit kitölteni is kötelező

A túl hosszan megfogalmazott szövegek arra kényszerítik a látogatót, hogy elhalasszák az elolvasást. Adatkitöltésekbe pedig már sokan bele se kezdenek, esetleg a közepén feladják a dolgot. Sokaknak kényelmetlen egy amúgy is kis kijelzőn, egy még kisebb virtuális billentyűzetet használva pötyögni a betűket. Ezzel csökkented a konverziós rátádat is, mert csökkented a lendületet, amivel az oldaladra érkeznek.

 

4) Használj megszokott ikonokat

A nem hagyományos ikonok könnyen összezavarhatják a látogatókat, a megszokottak viszont növelik a bizalmat bennük, mert könnyen kiigazodnak a segítségükkel. Például ilyen a három vízszintes vonalból álló „hamburger” ikon, vagy a fogaskerék alakú „beállítások” gomb. Ne akarj helyettük újat kitalálni, bármilyen kreatív is vagy.

 

common icons

 

5) Kötelező feliratkozás a vásárlás előtt

A vásárlás befejezésénél is fontos a gyorsaság és az egyszerűség. Könnyítsd meg ezt a folyamatot, hogy lendületesen tudják vásárlóid ezt lebonyolítani. Pl.: Gmail vagy Facebook bejelentkezéssel.

Most lehet azt mondod, hogy ez hülyeség és az ilyen apró dolgok úgysem számítanak, mint például a látogató „lendülete”. Ugyanakkor elgondolkodtál már rajta, hogy a bevásárló központokban miért vannak dekompressziós zónák (azok a kis előterek, amik a két fotocellás ajtó között vannak belépésnél), vagy miért kell átmenni egy kisméretű forgó ajtón, mikor már bent vagy amúgy is az épületben? Nos, eláruljuk. Ezek azért vannak, hogy szándékosan lelassítsanak téged, így a nagy lendületedből visszaveszel és hajlamos leszel több időt a vásárlásra fordítani. A weboldalaknál viszont el ne kövesd ezt a hibát, mert ott pont fordítva működik a dolog. Fizikailag nem találkoznak a termékkel, így könnyedén lebeszélhetik magukat a vásárlásról. Ezt ne engedd meg!

Ha lehetséges, akkor a kötelezően kitöltendő részeket a legrövidebb módon töltesd ki. Az a legjobb, ha automatikus kitöltést használsz. Például születési dátumnál ne várd el, hogy majd a látogató pötyögjön, hanem használj egy lenyíló naptárat. Vagy itt egy másik ötlet: a szükséges adatokat ne egy sorba, hanem egymás alá helyezd el, mert így gyorsabb lesz a kitöltés sebessége. Ennek annyi a magyarázata, hogy gyorsabban végig pásztázzák az emberek a szemükkel az oldalt és már előre felkészülnek a folyamatra. Ha részletesebben is érdekel a téma, akkor itt utána olvashatsz.

 

Vagy olvasd el egy másik  blog bejegyzésünket.

UX Mobil

 

6) Túl hosszú betöltődési idő

A sebesség és a méret a két legfontosabb dolog a „mobilos netezésnél”. A netet használók 47%-a elvárja egy oldaltól a 2 másodperces betöltődési időt. Lehetőleg csökkentsd az oldalad betöltődési sebességét a betöltődő fájl mennyiség csökkentésével. A képek ne legyenek hatalmas méretőek és a javascript vagy CSS használatát is lehetőleg tartsd a minimumom. Az a legjobb, ha semmilyen effektet nem használsz a képeknél. Főleg azért mert egyes effektek nem is működnek a régebbi mobil böngészőkben. Ha eddig amúgy is túlzásba vitted ezek használatát, akkor itt az ideje egyszerű szövegeket használnod. Csak azokat tartsd meg, amik a konverziódat segítik. A többit itt hanyagold.

 

7) Kevés információ és funkcionalitás

Vannak olyan oldaltulajdonosok, akik már túlzásba viszik a minimalista külsőt, így nem csak a megjelenéssel érik el a minimalista érzetet, hanem a tartalommal. Valóban igyekezni kell a lényeg megragadására, de nem a bizalom meglétének hátrányára. Ha nincs jó ötletünk az egyszerűsítésre, hogy a lényeg is megmaradjon, akkor használjunk beszédes ábrákat, amik egy hosszabb szöveget is képesek helyettesíteni.

 

8) Zavaró Pop Up reklámok

Ne felejtsük el, hogy nem mindenkinek van 5,7 colos mobilkészüléke. Egy kisebb kijelzővel rendelkező telefonon a pop up reklámok gyakran az egész kijelzőt eltakarják. Tovább nehezíti a dolgot, hogy olyan kicsi rajtuk az „X”, hogy kilépni is alig lehet belőlük. Ezekkel pedig senki sem fog szenvedni, hanem új oldalt keresnek. Mindig ellenőrizd, hogy könnyű-e belőlük kilépni és megfelelő méretűek-e.

 

9) Használd ki a telefonok speciális tulajdonságait

A mobiltelefonoknak rengeteg funkciójuk van, mint a GPS, lépés számláló és más olyan érzékelők, amik a laptopokon, asztali gépeken nem elérhetőek. Az egyik legalapvetőbb különbség, hogy telefonálni is lehet velük. Pont ezért jó ötlet lehet használni egy „bökj és hívj” gombot vagy, ahogy csak el akarod nevezni a kapcsolat menüpontodban. Egy pöccintéssel máris hívhatnak és rendelhetik a pizzájukat! Vagy használd ki a GPS-t és nyújt információkat a székhelyedről, hogy hogyan jutnak el oda az aktuális tartózkodási helyükről. Manapság egyre felkapottabb a QR-kód olvasó applikációk. Használd ki őket, a fiatalabbaknak biztosan tetszeni fog.

Legyél kreatív gondolkodj el rajta hogyan használhatod ki a telefonok „svájci bicska” jellegét.

A további okosodás érdekében egy könyvet is ajánlunk figyelmedbe.

Kategóriák


Címkék


Találkozz velünk

4025 Debrecen, Pásti u. 2.

Hívj minket

+36 52 541 346; +36 20 335 1162
Fax: +36 52 998 452
Írj nekünk  info@web-server.hu


facebook