A felhasználói élmény szükséglet piramis

Biztos vagyok benne, hogy már sok olvasó hallott a Maslow-piramisról (vagy a Maslow-szükséglethiearchia), ami az emberi szükségletek hierarchiáját mutatja be, amelyek a következők:

1. Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság, szexualitás
2. Biztonsági szükségletek: fizikai védettség, kiszámíthatóság
3. Szeretet, valahová tartozás szükséglete: gyengédség, viszonzott szeretetkapcsolat
4. Elismerés szükséglete: önbecsülés, mások általi elismerés, hírnév, becsvágy
5. Önmegvalósítás szükséglete: elérni a bennünk rejlő lehetőségeket

 

Eszerint az alacsonyabb szintű igényeket előbb kell kielégíteni, mielőtt a magasabb szintűek motivátorként működnek számunkra. Pl. ha valaki éhezik, akkor kevésbé valószínű, hogy az önmegvalósítás lesz (pl. művészet) a legfontosabb számára. Helyette inkább a fiziológiai szükségleteit szeretné kielégíteni.

 

Ennek a mintájára készült a felhasználói élmény szükséglet piramis (User Experience Hierarchy of Needs), amely a felhasználók szükségleteit rendezi el a nagyobb látogatói élmény növelése érdekében – csak úgy, mint hagyományos értelemben vett társa – szintén alulról felfelé halad a szükséglet hierarchiában. A legalapvetőbb vágyak a funkcionalitás és az információ. A legmagasabb szükségletek pedig az esztétika és a használhatóság.

 

felhasználói élmény

 

Funkcionalitás

A legszükségesebb szint a funkcionalitás. Ez az igény akkor elégül ki, mikor egy oldal mindenféle fennakadás nélkül, zavartalanul működik. Nagyon kis eséllyel találni benne hibákat, mert pl.: minden link pontosan odavezeti a látogatót, ahová át akar kattintani vagy egy videó esetében lehetőség van a megállításra, videó váltásra stb.
Ahhoz, hogy neki tudj kezdeni ennek kidolgozására, pontosan tudnod kell, hogy mik lesznek az oldaladon és minek mi lesz a pontos funkciója. Egy nagyjából működő oldal csak nagyon szegényes felhasználói élményt tud produkálni.

Megbízhatóság

Mikor a desing találkozik a funkcionalitással, akkor jöhet a következő szint. Egy oldal az információ megbízhatósága nélkül teljesen haszontalan. Például ha van egy link az oldaladon, ami pontosan oda irányítja tovább a látogatót, ahová ő kerülni szeretne, akkor a link jól tölti be funkcióját, de ha ez a link egyszer működik és egyszer nem, akkor viszont megbízhatatlan. Ugyan jól lehet navigálni az oldalon, de ha egyáltalán nem derül ki rövid idő alatt, hogy pontosan mi mire való, akkor az egész oldalad csak egy gyöngy nélküli üres kagyló.
Nagyon fontos hogy a tartalmad mindig aktuális legyen és folyamatosan frissüljön. Ha ez nem teljesül, akkor az úgy fog tűnni, mintha nem is foglalkoznál az oldaladdal és ez bizonytalanságot szül a látogatókban. Ha pedig nem bíznak meg benned vagy nem hasznos számukra az információt, amit ott találnak, akkor elnavigálnak onnan és egy másik oldalon keresgélnek tovább. Ergo nem tőled vásárolnak.

Esztétika

Miután kielégítetted az első két szintet, eljött az idő a felületed magasabb szükségleteknek való megfeleltetésének. A magasabb igények közül az esztétika az első szükségleti lépcső. Ahhoz, hogy ezt elérd, szükséged lesz egy egyéni, barátságos és profi kinézethez, ami kiemel a tömegből. Ha egyéni a küllem, akkor a látogatók sokkal könnyebben fognak rá emlékezni és nagyobb eséllyel térnek vissza, így kialakíthatsz egy hűséges látogatói bázist magadnak.

Szóval használjuk bátran a flat desing, a material design, illetve a flat 2.0 design elemeit. Vagy segítsük a könnyebb tájékozódást az oldalon a hamburgerikon használatával, esetleg játsszunk a színekkel.

Nagyi távcsapkodó

 

Használhatóság

A használhatóság azt jelenti, hogy a felhasználók az oldalon felfedezhető műveleteket gyorsan és pontosan tudják végre hajtani. Habár ez a legnehezebben megvalósítható dolog, mert egyik-másik oldalon már annyi művelet lehetséges, hogy úgyis lesz pár folyamat, ami vagy nem lesz jól értelmezhető vagy nem lesz gyors művelet.
Ahhoz, hogy a teljes használhatóságot elérd, muszáj lesz elemezni az oldaladat. Például mennyi időbe kerül egy adott feladat elvégzése az ügyfelek számára, vagy milyen műveletek vezetnek nagyobb konverzióhoz stb. stb. Ez sok időt fog elvenni, hogy tisztázd mik a nehezebb műveletek a munkamenetben és hogyan lehetne javítani a hibákat.

Végső gondolatok

Sok ember úgy gondolja, hogy az UX ezen szükségleteknek csak az egyik vagy másik szintjéből áll össze. Pedig valójában a felhasználói élmény mindezekre odafigyel egyszerre. Mind a négy fontos.
Nem tudsz úgy megfelelő felhasználói élményt nyújtani, ha ezen alapfeltételek közül akár csak egyet is kihagynál.

 

Oszd meg a gondolataidat