A “Kattints ide” halála

Próbáltad már rávenni az olvasóidat egy linkre kattintásra, de nem tudtad hogyan csináld?

Mikor beteszel egy linket az adott szöveg mögé, akkor biztosan téged is gyakran elkap a kísértés, hogy a “kattints ide” kifejezéssel élve letudd ezt a feladatot. Mielőtt beadnád a derekad a csábításnak, tudnod kell, hogy ezek a “call-to-action” szavak különböző mértékben buzdítják az embereket cselekvésre, de a “kattints ide” kifejezést még a legrosszabb ellenségemnek se javasolnám.
A “kattints” kifejezés túl sok hangsúlyt fektet az egérkurzor mozgatására.

Okey, persze tudom, hogy ez szőrszálhasogatásnak tűnik, de gondold csak végig. Az emberiség nem ebben az évben kezdte használni a számítógépet. Mindenki tudja, hogy mit csinál egy link és hogyan kell kezelni az egeret. Mikor látsz egy posztert az utcán, akkor nincs ráírva, hogy “olvasd el”, vagy a sörös üvegre sincs ráírva, hogy “igyál meg most”. Persze ez jó technika volt még régen, de ma már inkább igyekezzünk profibban csinálni. Ha úgy érzed, hogy ennyire szájbarágósan kell linkelned, akkor valami nagyon rosszul működik az oldaladon.

 

linkelés 1

Ahelyett, hogy a “kattints” cselekvésre buzdító szót használnád, inkább helyettesítsd egy másik igével. Így nem csak rövidebb lesz a szöveg, de lényegre törőbb is. Ne feledd! Mindig van egy jobb választás, mint a “kattints ide”. Valójában nem azt akarod, hogy csak kattintgassanak, hanem olvassanak, nézzenek meg egy videót, töltsenek le egy fájlt stb. Mindig az adott tevékenységgel kapcsolatosan hozd össze a felszólítást, mert ezek jobban segítik a látogatók elköteleződését egy-egy általad óhajtott feladat iránt. Nem is beszélve arról, hogy sokan mobiltelefonról neteznek. Náluk a “kattints ide” nem éppen cselekvésre buzdító felhívás. Ők nem fognak kattintani csak a ujjukkal bökdösik a telefon kijelzőjét.

 

De akkor hogyan csináld még jobban?

Először is, ne csak annyit írj, hogy “itt” vagy “ide”. Persze körbeírhatod szöveggel a linket, aztán ennyi mögé is elrejtheted, de mi van akkor, ha a nézelődő nem akar olvasni. Az emberek nem úgy esnek neki a netezésnek, mint egy könyvnek. Nem fognak minden egyes szót elolvasni. Az olvasó csak megpillantja a linket, és ha még tudná is, hogy hová irányítja át az a link, akkor olvasás nélkül rákattintana. A linkek ilyenkor úgy viselkednek, mint egy reklámszöveg, mert elütnek a szöveg többi részétől. Azonnal felhívják magukra a figyelmet, de egy nem beszédes link bizalmatlanságot fog szülni, így inkább tovább haladnak. Legyen a szöveg minél konkrétabb. A “kattints ide” egy misztikus navigálást jelent az ismeretlenbe. Olyan, mint egy olcsó hamburger, amiről csak sejted, hogy pontosan miből is készült.

Az alábbi helytelen példában csak az “innen” szó mögé van betéve a link, de a “Töltsd le innen” kifejezés se lenne eléggé figyelemfelkeltő. Azonban ha kicserélnénk a “Töltsd le az XY könyvet”, akkor sokkal inkább cselekvésre buzdító lenne.

 

Link

 

Sőt, ez a technika különösen jól jön, mikor több linket szeretnél betenni egymás mellé egy szövegbe.

 

link

 

Ügyelj a főnevekre

Ahelyett, hogy a “kattints ide” kifejezés mögé rejtenéd be a linket, inkább fókuszálj a konkrétabb főnevekre. Miért? A főnevek többet mondanak az adott dologról, hogy az olvasó hová fog érkezni kattintás után, mint egy absztraktabb ige. Az igéknél jobban felhívják magukra a figyelmet, főleg melléknévvel kiegészítve. Sokkal kíváncsibbá tehetik az olvasókat az esetek nagy többségében.

 

fonevek

 

Igyekezz minél specifikáltabban fogalmazni.

Szintén ajánlatos odafigyelni rá, hogy a linkek szavai minél leíróbbak legyenek. Például egy könyv, vagy egy magazin esetén ne csak annyit írj, hogy “könyv” vagy “magazin”. Helyette nevezd meg pontosabban, hogy mire is fog mutatni a link. Ez több információt nyújt, hogy hová kattintanak és mit várjanak utána.

 

specific

 

Linkelj a sorok végére

Másik jó ötlet, ha úgy szerkeszted meg a mondatodat, hogy a linkelni tervezett főnevet a mondat végére rakd be. Ez azért jó ötlet, mert az olvasók azonnal látják, ahogy a mondat végére értek. Lehetővé teszi, hogy azonnal cselekedjenek és ne kelljen még tovább olvasni, majd visszaterelni tekintetüket a valahová, a mondat közepére.

 

mondat-veg

 

Következő alkalommal, ha azon kapod magad, hogy megint a “klikk ide” kifejezéssel tudnád le a linkelést, akkor mindig jusson eszedbe, hogy lehetne ezt jobban is csinálni. Akkor csinálod jól, ha a látogatók “kattints ide” felszólítás nélkül is odakattintanak. A fentebb említett technikákkal átláthatóbbak lesznek a linkjeid és nagyobb konverziót is generálhatsz.

 

Oszd meg a gondolataidat