Bannerkészítés lépésről-lépésre

    A banner – mint online hirdetési megoldás – hatékonysága bizonyos nézőpontból az internet elindulása óta folyamatosan csökken. Ugyanakkor egy jó reklámcsík ma is leköti a figyelmünket és rendkívül jól képes közvetíteni a mondanivalót. Legújabb oktatóvideónkban Bence egy teljesen ingyenes, figyelemfelkeltő banner készítésére abszolút alkalmas programot mutat be, mellyel akár hobbiinformatikusok is sikerélményeket érhetnek el.

    banner-ad

     

    Létezik a „bannervakság”?

    A honlapok és e-mailek java bannerekkel túlterhelt, emiatt napjainkra kialakult az ún. „bannervakság” effektus. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók az őket érő rengeteg ingert és információt már nem tudják feldolgozni. Így szinte meg sem látják az átlagos bannereket és nem is kattintatnak rájuk.

    bannerblind

     

    Azonban ha pusztán az alacsony átkattintási arányból vonunk le következtetéseket, nem látjuk a valós képet. Egy jól elkészített online reklámcsík erősíti a márkát és magában hordozza az üzenetet, rá sem kell kattintani. Hasonlóan hat, mint a tévéreklám. Azaz tulajdonképpen nem minden esetben probléma, ha az olvasó nem kattint rá hirdetésünkre. Az is lényeges, hogy észreveszi azt és bár tovább böngészik, de a közlendő információt sikerült átadnunk számára. Rögzül tudatalattijában és optimális esetben utólag majd felkeresi oldalunkat. Így azt tanácsoljuk, hogy ne feledkezz meg erről a hirdetési formáról sem, mert igenis képes forgalmat és közvetlenül vagy közvetve bevételt generálni weboldaladnak! Ráadásul viszonylag kis technikai tudással behelyezhető az oldalba, ami által bármilyen egyszerű honlap is képessé válik hirdetés megjelentetésére.

     

    Hogyan készíts hatásos bannert?

     

    Bence eheti videónkban a Google Web Designer használatát mutatja be neked, amely animált és statikus bannerek létrehozására egyaránt alkalmas. A banner a program segítségével könnyen kattintható felületté alakítható, célként pedig a megfelelő URL (pl. honlapod, Facebook oldalad vagy akár egy YouTube videó) is megadható. Ha érdekel hogyan, nézd meg a videót:

    [youtube]_Ldhw-JQybo[/youtube]

     

     

    Most pedig néhány ötletet szeretnénk adni ahhoz, hogyan indulj el a bannerkészítés világában:

     

    Tervezd meg a vizuális élményt!

    A bannerkészítés első lépéseként dönts el, hogy képileg hogyan épüljön fel. Válaszd ki a színeket, elrendezést, animációt, képeket és a betűtípust. Az újabb trendek szerint egyre kevesebb a harsány színekkel, nagy villódzással feltűnni akaró reklámcsíkok száma. Az internetezők inkább a nyugodt, de annál lényegesebb információt tartalmazó bannereket kedvelik. A betűtípussal kapcsolatban elsősorban arra kell odafigyelned, hogy a látogató számára könnyen olvashatónak bizonyuljon. Ne használj tehát túldíszített betűket és a betűk távolságát, a sorok elrendezését is megfelelően válaszd meg. További tanácsokat olvashatsz ezzel kapcsolatban egy korábbi blogbejegyzésünkben!

    Válts ki azonnali reakciót!

    Megfelelő kulcsszavakat, konkrét kifejezéseket kell használnod ahhoz, hogy a közönség figyelmét a banneredre irányítsd akkor is, ha ők éppen valami mást olvasnak. A kattintások eléréséhez pedig a leggyakrabban használt kifejezés a „Kattints ide”, de gyors választ válthat ki a „Próbáld ki” vagy az „Ez az utolsó esélyed” is. 

    A cselekvésre ösztönző szövegrészt (call-to-action) érdemes kiemelned.  Jó megoldás lehet, ha eleve egy kattintható gombként ábrázolod. A hirdetést azonban semmiképpen ne zsúfold túl. A végletekig egyszerűsítsd le, maximum néhány szót és egy-két képet tartalmazzon.

    Használj figyelemfelkeltő képeket/hangokat!

    Döntő jelentőségű az ideális kép vagy hang kiválasztása. Nagymértékben ezeken múlik, hogy bannered képes-e megragadni a célközönség figyelmét. Képzeld bele magad a látogatóid helyébe! Mit szeretnének látni/hallani? A kiválasztott kép egyértelműen utaljon rá, hogy mivel foglalkozol, ugyanakkor, ha különleges és meghökkentő, még jobban működhet. Az, hogy a kép éles és tiszta legyen, alapvető elvárás. A hang esetében pedig azt tanácsoljuk, hogy ha nem illik az arculatodhoz a tolakodó stílus, ne magától induljon el, hanem az érdeklődő kattintására.

    Készíts kisebb, de szélesebb hirdetést!

    Gondolkodj előre! Azt javasoljuk, hogy elkészült hirdetésed mérete – a 150 KB-os limit ellenére − ne haladja meg a 60 KB-ot. Használj GIF, JPG vagy PNG formátumot, kerüld a tömörítetlen BMP kiterjesztés használatát.

    A kisebb méretű bannerek azért ideálisak, mert könnyebben betöltődnek. Ne feledd, várakozni senki sem szeret! Ezen kívül célszerű inkább szélesebb bannert kreálnod. A szélesebb reklámcsíkok ugyanis jobban láthatóak és hatékonyabban tudják megjeleníteni a megtervezett dizájnt. A bannerhirdetéseknek már van egy kialakult (de sokszor azért site specifikus) méretezési rendszere. Kissé eltérnek a lehetőségek animált és nem animált képes hirdetések esetén, itt megnézheted, a Google Adwords például miket támogat. 

     banner

      

    Alkalmazz megfelelő kulcsszavakat!

    Bizonyosodj meg róla, hogy bannered valóban a célközönségednek készült. Ha hirdetésed a megfelelő kulcsszavakat tartalmazza, nagyobb az esélye, hogy közönséged a keresők használatával rátalál és rá is kattint reklámodra.

    Apró megjegyzés: ma a Google keresőmotorja már a flash bannerek tartalmába is képes „beleolvasni”, így a szöveg értelmezése által nem szenved hátrányt az a honlap sem, melyre flash banner vezet. A flash hirdetések elkészítése azonban már magasabb technikai tudást igényel, bízd inkább profi szakemberre!

    A szövegírásnál fontos az is, hogy a jó hirdetés nem hazudhat, a vállalat előnyeit a valóság talaján emeli ki. Képes megfogni a célcsoport tagjait egy olyan valóságos ígérettel, vagy hangulattal, amely miatt érdemes azt választani.

    Animáld bannered!

    A mozgó reklámok egyértelműen figyelemfelkeltőbbek, mint a statikusak. Arról azonban győződj meg, hogy az animáció nem sikerült-e túl hosszúra. Egyes weboldalak hajlamosak hosszabb ideig betölteni az animált hirdetéseket, illetve a túl hosszúak (20-30 másodperc) esetében az olvasók inkább továbbgörgetnek. A hangsúly az interaktivitáson van. A jó bannerrel akár játszani is lehet, a képernyő túloldalán ülő saját maga tudja befolyásolni az animációt pl. ár-összehasonlítás, kvíz kérdésre válaszolás, vagy akár egy mozgó elem arrébblökése. Ha a felhasználó irányítja, nem tűnik kéretlennek.

    A képre kattintva például kipróbálhatod az Adidas egyik játékos hirdetését:

    banner2

     

    Használj egyszerre többféle bannert!

    A felhasználók nagy többségben nem kattintanak arra a hirdetésre, amit egyszer már láttak. Bölcs dolog tehát a bannerek változatos alkalmazása. Ajánlatos továbbá a reklámokat időről-időre lecserélni. Így nem válsz unalmassá és Google Analytics segítségével azt is meg tudod figyelni, hogy milyen típusú hirdetések vonzzák inkább weboldaladra az érdeklődőket.

    + 1 Válaszd ki a megfelelő helyet!

    Ha nem kizárólag Google Adwords útján szeretnél hirdetni, hanem kifejezetten célzott hirdetési helyet vásárolnál, fontold meg jól, mely weboldalakra kerüljön reklámod. Bannerfelületet csak olyan oldalakon érdemes vásárolnod, ahol kimondottan az általad nyújtott szolgáltatás vagy termék célközönségével találkozol. Továbbá mivel az elsődleges célod az, hogy észrevegyék bannered, meg kell keresni a kiválasztott honlapokon azt a helyet, ahová az olvasók biztosan odanéznek. Érdemes a hirdetésed viszonylag felülre helyezni, a legtökéletesebb hely pedig kutatások alapján a honlap bal oldala.

     

    Mit szeret a Google?

     

    Mint említettük, a képes hirdetéseknek van egy kialakult méretezési rendszere. A Google viszont a műszaki követelmények mellett tartalmi követelményeket is támaszt a bannerekkel szemben. Befejezésül következzen néhány figyelmeztető gondolat, hogy reklámodat ne csak a közönséged, hanem a Google is szeresse.

    A Google nem engedélyezi az ütemes fényt szóró vagy villódzó hirdetéseket. Ezen kívül az animált reklámok maximum 5 másodpercig szimulálhatnak számítógép műveleteket pl. az egérmutató mozgását. A vállalat nem támogatja az olyan hirdetéseket sem, amelyek hírcikkeket, rendszer- vagy webhely-figyelmeztetést, hibaüzenetet vagy Adwords szöveges hirdetéseket imitálnak. Lényeges elvárás, hogy a reklámcsíkoknak egyértelműen megkülönböztető, az oldal többi tartalmától elkülönülő hirdetéseknek kell lenniük. Így például minden részlegesen fekete vagy fehér háttérszínnel rendelkező hirdetéshez hozzá kell adnod egy olyan látható szegélyt, amelynek színe kontrasztot mutat a hirdetés meghatározó háttérszínével. Mindemellett érdemes szem előtt tartanod, hogy a hirdetés kizárólagos célja nem lehet játékban való részvétel és nyereményszerzés.

     

    Nos, reméljük megfelelő útmutatással szolgáltunk neked a bannerek első ránézésre szövevényes, de közel sem annyira bonyolult világáról. Bármilyen, a témával kapcsolatos hozzászólást szívesen fogadunk bejegyzésünk alatt! 

     

    Oszd meg a gondolataidat