Hogyan tesztelheted portálod használhatóságát?

A weboldalépítésnél az egyik legfontosabb elem a használhatóság figyelembevétele, hiszen ez jelen van az oldalstruktúra tervezésétől a honlap kivitelezéséig. A legújabb módszerek egyike a szemkamerás oldalteszt, de természetesen más alkalmazásokat is bevethetünk.

Szemkamerás teszt

Fontos kérdés, hogy a látogató milyen könnyen, és mennyi idő alatt találja meg az általa keresett információkat. Minél jobban használható egy honlap, annál könnyebben adható el az ott jelenlévő termék. Valamint annál valószínűbb, hogy egy látogató visszatér. Számos módszer létezik arra, hogy megtudd, oldalad mennyire könnyen kezelhető.

A „szemkövetés” technológiáját használják arra, hogy egyes weboldalaknál a felhasználói magatartást vizsgálják. A teszt során rögzítik minden felhasználó reakcióját az egyes elemekre, oly módon, hogy a beépített kamera követi a szem mozgását. Ez által kimutatható az, hogy az oldal egyes elemei mennyire kötik le a látogató figyelmét. Az eredményt egy hőkamerához hasonló képen tekintheted meg. Ez a technika egy olyan új lehetőséget ad a marketing szakemberek kezébe, amellyel eredményesen felmérhetik az esetleges használhatósági hibákat, és a fejlesztés során folyamatosan figyelemmel követhetik a változásokat.

Clicktale – egérkövetés

A Clicktale program lejátszható videófelvételeket készít a portálodon lezajló látogatói navigációkról. Segítségével minden egyes egérmozdulat és leütött billentyűkarakter végigkövethető. Pontosan láthatod, hogyan tölt ki egy űrlapot, mennyi ideig tartózkodik egy aloldalon, és következtetni tudsz arra is, hogy melyek azok az elemek, amelyeket érdemes lecserélni, mert nem érdekli a látogatót.

A szoftver különösen hasznos PR-szövegek vizsgálatához, hiszen így könnyedén lemérhető, hogy milyen típusú szöveg képes leginkább megszólítani a látogatókat, és ez milyen eséllyel eredményez célkonverziót (vásárlást, hírlevélre való feliratkozás) az oldalon. Az egyébként fizetős szoftvernek szerencsére van ingyenes verziója is, mely havi 400 felvételt készít.

Videó a Clicktale működéséről:

[youtube]f4jG3omGzBk[/youtube]

Hőtérképes analízis

Hasonló elven működik a Mouseflow nevű program is. Látogatói analízis terén gyakorlatilag teljes körű adatszolgáltatást kapunk, élőben követhetjük a látogatók navigációját, sőt, a program figyel az “üresjáratokra” is. Ha nincs látogatói aktivitás, nem rögzíti a “semmit”. A Mouseflow program előszeretettel használ hőtérképeket az esztétikusabb ábrázolás miatt. Ismerjük el, igen jó ötlet volt ennek bevezetése, mert így sokkal jobban rögzülnek az információk, mintha egy adathalmazt kellene vizsgálnunk.

Te milyen módszerekkel vizsgálnád portálod látogatóinak aktivitását?

 

Oszd meg a gondolataidat