Így hatnak a színek a konverzióra. Használd őket tudatosan!

Avagy, egy marketing automatizálással foglalkozó cég munkatársa hogyan növelte 21%-al a forgalmát csupán egyetlen gomb színének megváltoztatásával a weboldalán? Szerinted a zöld, vagy a vörös hozott több kattintást? Ha érdekel a sztori, csak olvass tovább!

A megrendelő gomb színe az egyik legnagyobb vita tárgya a konverzió és optimalizáció világában.” – állítja Joshua Porter, a HubSpot felhasználói élményért felelős igazgatója, aki igazi nagykutya a témában. „Az évek alatt rengeteg féle verziót hallottam: zöld, rózsaszín, narancssárga. Mindről állították, hogy az a legjobban működő szín. Szerencsére, a gomb színeinek hatásait roppant egyszerű letesztelni. Így hát belefogtunk egy egyszerű próbába, hogy kiderítsük: melyik változat generál több kattintást.

Az eredmények őket is meglepték: egy aprócska változtatás a színben jelentős hatással volt az egész oldalon történő konverzióra. A tesztoldalon egy zöld gombbal indítottak, aztán elkészítették az egzakt másolatát az oldalnak (szöveg, grafika, üzenet), egyetlen egy aprócska változtatással: a zöld gombot pirosra változtatták.

A/B tesztelés

Pár napig figyelték a weboldal forgalmát, az idő alatt nagyjából kétezer látogatás történt. Minden alkalommal, amikor valaki megtekintette az oldalt, feljegyezték, hogy valaki kattintott-e a gombra, vagy sem, tehát született-e konverzió.

A két oldal minden másban megegyezett, csak a gombok színében nem, így egyértelmű volt, hogy mi okozta a változást: 21%-al többen kattintottak a vörös gombra, mint a zöld társára.

Ezért fontos, hogy a weboldalunkat jól optimalizáljuk: nem kellett a forgalmat növelnünk a jobb eredményért, a kulcs a hatékonyság növelésében van. A meglévő forgalom mellett sikerült tehát megnövelni a konverziót.”- nyilatkozta.

Persze ez nem jelenti azt, hogy a vörös szín afféle varázserővel lenne felruházva – vessünk ismét egy pillantást a fenti képre: látható, hogy a weboldal a zöld színeket előszeretettel alkalmazza, így egy újabb, szintén zöld call-to-action gomb egyszerűen beleolvad a körülötte lévő tartalomba, nem olyan hatásos. Eközben a vörös szín erős vizuális kontrasztot képezhet ugyanazon az oldalon.

Amit mi javaslunk az az, hogy minden vizuális anyagot érdemes A/B teszt alá vonni. Ez nem jelent mást, mint hogy két eltérő verziót versenyeztetünk egymással, hogy kiderüljön, melyik vonzóbb a látogatók szemében. Innentől pedig nem kérdés, melyiket alkalmazzuk a továbbiakban.

A színek pszichológiája

Avagy hogyan tegyük még jobbá a termékünket, arculatunkat, weboldalunkat? Gondolkoztál már azon, hogy a céloldalad színe milyen hatással van a látogatókra?

Évről évre gyorsabbá válik az élet, ezáltal egyre kevesebb idő áll rendelkezésünkre arra is,hogy az első benyomással meggyőzzük az oldalunkra tévedt embereket: maradjanak, ne kattintsanak el. A képeket és színeket sokkal hamarabb dolgozzuk fel, mint a leírt szavakat és szövegeket, így a konverzióban az előbbi két elemnek hatalmas szerepe van.
Régebbi bejegyzéseinkben már szó esett a kreatív bannerekről és a különleges betűtípusok alkalmazásáról. Most következzen a dolog fűszere, az ezekhez passzoló, megfelelő színek alkalmazása.

Miért kék a Facebook?

A The New Yorker egyik cikke szerint Zuckerberg színvak: a vörös és zöld között nem képes különbséget tenni, azonban a kék összes árnyalatát jól meg tudja különböztetni a látása, ezért dominált a kék szín a Facebook arculatában is.

Ez nem éppen tudományos magyarázat, nemde? Azonban kétségtelen, hogy a színek nagy hatással vannak életünkre, környezetünkre, hozott döntéseinkre.

Először is, a látás az egyik legkifejlettebb érzéke az emberek jelentős részének. Sárga, vagy rózsaszín virágot adjak? Zöld vagy kék pulóvert vegyek fel? Az cipőktől kezdve az autókon át, a névjegyekig mindenütt döntéseket hozunk különböző színekkel kapcsolatban. Bonyolult idegrendszeri folyamatok eredménye az, hogy milyen színeket társítunk adott érzelmekhez. Gyermekrajzok esetében a pszichológusoknak hatalmas segítség a színtani jelentések ismerete, mely megmutathatja a szakavatottnak, hogy milyen érzések kavarognak (öröm, bánat, féltékenység, félelem, jókedv) az adott egyén elméjében.

A vásárlási szándék is nagyban függ attól, hogy az emberekben milyen kép alakul ki a termékről, szolgáltatásról, márkáról. A színek befolyásolják, hogy a vevők hogyan látják a márkát vagy terméket. Egy nemrég elkészített tanulmány (Impact of color on marketing) szerint például a termék hirtelen hozott megítélésének 90%-a csak azon múlik, hogy milyen színű.

Nem csoda, hogy a Ferrarik és a Harley Davidsonok között nem a rózsaszín a slágerszín. A cél, hogy a vevő férfiasnak, vagánynak érezze magát egy ilyen járgány birtokában, amit a márka a színekkel is kommunikál.

A téma egyik híres tanulmánya (Colour Assignments) Joe Hallock nevéhez köthető. A kutatási adatok megmutatják a nagyobb különbségeket a két nem között a színekkel kapcsolatban.

színekaweboldalon

Érdekesség, hogy a kék mind a két nemnél dominál, mint kedvelt szín. A lila pedig a nők által legjobban kedvelt színek között található, ami a férfiak kedvelt színei között egyáltalán nem jelent meg (talán ezért nincsenek lila kéziszerszámok?).

Mit sugároz a weboldalad?

Ha találsz némi rációt a fentiekben, érdemes a saját weboldaladra is vetni egy pillantást a tanultak ismeretében. Íme egy kis színkalauz arról, milyen színekhez milyen fogalmakat asszociál a társadalom többsége.

Vörös – erő, izgalom, lelkesedés, harag, veszély

Narancs – energia, szeretet, melegség, törekvés, barátságosság

Sárga – bölcsesség, határozottság, derűlátás, életöröm

Zöld – harmónia, egészség, kreativitás, béke, nyugalom

Kék – derű, biztonság, állhatatosság, inspiráció

Lila – önuralom, misztérium, bölcsesség, intellektus, alkotókészség

Arany – méltóság, nemesség, kiválasztottság, pénz, lehetőségek, szerencse, gazdagság

Fehér – tisztaság, ártatlanság, unalom, egyszerűség

Fekete – erő, ész, szertartásosság

weboldalszínekpszichológiaijelentése

A színhasználat igenis sokat számít, ám azt állítani, hogy bizonyos szín jobban teljesít, sokszor meredek kijelentés. Nincs olyan szín, amely univerzálisan megfelelne minden helyzetben, ami az egyik oldalon működik, az nem biztos, hogy egy másikon is ugyanúgy sikeres lenne. Ezeket az információkat pedig érdemes észben tartani, mielőtt a megjelenésünk színeit kiválasztjuk, például attól függően, hogy az ideális vevőink többsége férfi, vagy épp nő lesz majd a jövőben.

Te mit gondolsz? A színek valóban befolyásolhatják a döntéshozást?

 

Oszd meg a gondolataidat