Így tedd stratégiád részévé a vásárlói visszajelzéseket

Azzal talán már te is tisztában vagy, miért érdemes ügyfél véleményeket gyűjtened. Merthogy a fogyasztók többsége egyre tudatosabban vásárol (te is megnézed a többiek véleményét főleg, ha még nem kapsz rögtön az egered után, hogy megnyomd a megrendelem gombot).

A jó vélemények gyűjtésének módjáról és felhasználásáról már kevesebb szó esik.

Mert ahogy az üzleted/marketinged is egy stratégia része, úgy ezeket is jókor és jó helyen kell beépítened ebbe a folyamatba, ha azt akarod, hogy bizalmat szavazzanak neked.

Nemcsak te sztorizhatsz

Egy véleménynek is kell legyen sztorija, hiszen a „nagyon jók vagytok, csak így tovább” vagy a „kiváló termék/szolgáltatás” típusú véleményekkel nem fogsz sokra menni.

Egy testimonial (ügyfél vélemény) akkor lesz hiteles és ösztönző a potenciális vásárlód szemében, ha számára elég informatív és bele tud helyezkedni a történetbe, amit olvas.

Olyanokra gondolunk, hogyan változtatta meg ügyfeled életét a terméked/szolgáltatásod, mennyivel könnyebben végzi a dolgait általa vagy hogyan segített vele másoknak. Természetesen mindig nem tudod befolyásolni, ki mit fog írni rólad, de ha Te fordulsz hozzájuk, megfogalmazhatod, mire vagy kíváncsi pontosan, amikor a véleményüket kéred.

Na de mikor igazán megfelelő és célravezető megkérned az ügyfeled, hogy ossza meg veled tapasztalatait?

  • Amikor érkeznek az első ügyfelek

Ez egy értékes alkalom arra, hogy már az elején képet kapj a munkádról. Sőt, még az is kiderülhet elég hamar, ha valamit rosszul csinálsz, és fejlődnöd kellene még benne. Az pedig hatalmas megbecsülést jelenthet az első vásárlóidnak, ha még meg is említed nekik, mennyire sokat ér ez a tapasztalat a jövőbeli terveidhez, melyekben ők lesznek a főszereplők.

  • Teszteléskor

Adsz türelmi időszakot, hogy kipróbálják a terméked? Már eközben is kérheted, hogy mondják el a tapasztalatokat. A pozitív kritikákat majd egy értékesítési oldalon fel is használhatod

  • Vásárlást követően

Ennek időpontja általában attól függ, mennyi ideje van a termék/szolgáltatás elfogyasztására, kipróbálására a vevődnek. Tehát kérdezd meg őt akkor, ha már biztos vagy benne, hogy érdemben tud nyilatkozni róla.

  • Amikor újra vásárol

A visszatérő vevő a legértékesebb, már csak azért is, mert aki már többször letette melletted a voksát, és elégedett, annak a szava egy kételkedő szemében duplán döntő lehet.

Tőle már úgy kérhetsz pár mondatot, hogy már ismeritek egymást, megbízik benned. Egyenesen imádni fogja, hogy még arra is figyelsz, hogy újra kikérd a véleményét, mikor már így is meggyőzted.

  • Rendezvények alkalmával

Saját rendezvénnyel szakértői státuszod is növeled a résztvevők szemében, és visszajelzéseikkel ezt a leendő ügyfelekben is megerősíthetik. Plusz véleményeik irányadóak lehetnek abban is, mit csináltál jól és mit csinálhatnál jobban a legközelebbi eseményeden.

  • Néha csak úgy megkérdezheted őket, hogy segíthetsz-e nekik, elégedettek-e, mert rég hallottál felőlük

Így olyanok is egeret ragadhatnak, akik nem olyan buzgóak, hogy maguktól írjanak mondjuk a Facebook oldaladra vagy értékeljenek a Google-ön.

Milyen felületeken értékelhetnek?

  • Közösségi média

A céges Facebook profilok engedélyezhetik, hogy értékelhessék és véleményezzék őket a platformon. Ez megjelenik egy 1-5-ös skálájú csillagozásban, illetve szöveges hozzászólást is fűzhetnek hozzá.

Gyakran előfordul, hogy először Facebook-on néz valaki utána cégednek, így rögtön megnézi, milyen véleménnyel vannak rólad. Ezekre érdemes reagálnod is, akkor meg pláne, ha nem olyan pozitív.

Videómegosztó oldalaknál, mint amilyen a YouTube, közvetlenül a feltöltött videókhoz szólhatnak hozzá a megtekintők.

  • E-mail

Megkérheted bármikor, hogy véleményezzenek. Készíthetsz egy kitöltő formot konkrét kérdésekkel vagy írhatod, hogy küldjék el neked válaszlevélben.

Elküldheted nekik akár az említett Facebook oldalad értékelő felületét, Google profilod vagy bármilyen felületet, ahova terelni szeretnéd őket.

  • Belső felület/ ügyfélkapu

Ha saját profilt készíthetnek ügyfeleid egy belső felületen, ott is elmondhatják véleményüket. Így könnyen vissza is keresheted, ki mit írt.

  • Ügyfélszolgálati segítségnyújtás

Ha egyik erősséged az ügyfélszolgálat, és ezt szeretnéd is erősebben kommunikálni vevőid felé, feltétlen add tudtukra, hol értékelhetik. Használhatsz erre CRM rendszereket, belső fejlesztésű felületet vagy akár rögtön a weboldaladon is, hogy mások is láthassák.

  • Google értékelések

A kereső a másik olyan hely a Facebook mellett, ahonnan leggyakrabban tájékozódnak az emberek a cégedről. Mielőtt felkeresik a weboldalad, megtalálják a Google adatlapod (ha van), hol vagy helyileg, hogyan érhetnek el, és hogyan értékeltek mások.

Plusz nyomós érv, hogy itt minél több pozitív értékelésed legyen: a keresőóriás ezt is figyelembe veszi, amikor rangsorolja az oldalad.

Még nincs Google Cégem profilod? Itt regisztrálhatsz egyet >>

  • Más weboldalon írnak rólad

Hitelességed fényét még inkább növeli az, ha már máshol hivatkoznak rád (egy cikkben vagy annak hozzászólásai között). Ezzel azonban vigyáznod kell, járj el törvényesen: hivatkozz arra a weboldalra, ahol írnak rólad. A törvényi szigorítások miatt ezekre fokozottan ügyelned kell, nem illesztheted be egy copy-paste-el őket az oldaladra.

Másik legális módja annak, hogy mégis saját felületen tüntesd fel őket: használj beágyazási lehetőséget, így összekötve a véleményt az oldaladdal.

Hogyan kerülnek be a stratégiádba a testimonialok

  • Kiteszed őket a weboldaladra

Lehetőleg minél láthatóbb helyen, akár már a főoldaladon. A lényeg hogy jól látható helyen. Ne rejtsd el őket valamelyik tizedrangú aloldalon, ameddig lehet el sem jut a látogatód.

  • Webáruház esetén a termékoldaladra

Tiszta és egyértelmű. Nem kell végigbogarászni oldalakon keresztül, hogy vajon az a termék, amit néz, kinek vált be és kinek nem. Még jobb, ha vizuális tartalom a meggyőző erő (kép vagy videó).

A Facebook és Instás tartalmaiddal viszont ugyanúgy járj el, ahogy a más weboldalon talált véleményekkel. Attól, hogy ezek a tartalmak a te profilod alatt születtek, még nem másolgathatod át csak úgy. Ágyazd be egy linkkel őket, így még az Instagram adatkezelése vonatkozik rájuk, hiszen a platform felületén keresztül történt a megosztás.

  • Olyan oldalon használod, ahol értékesíteni szeretnél

Ha volt tesztidőszakod vagy már begyűjtötted korábbi kampányok alkalmával a véleményeket, ideje, hogy ösztönözzék a vásárlást.

Hova tedd az oldalon belül? Lehetőleg egy CTA (akció végrehajtása) gomb közelébe.

  • Felhasználod, amikor párbeszédet folytatsz az ügyfelekkel

Például levelet küldesz a címlistádra, és ebben alá szeretnéd támasztani egyik állításod vagy szeretnéd, ha tovább kattintanának az ajánlatodra.

  • A blogod is értékelhetővé teszed

Ide bármikor terelhetsz forgalmat közösségi médiából, Ads hirdetésből, Instagram profilból, e-mail-ből. Az értékes tartalmaidhoz informatív hozzászólások, vélemények fognak társulni, amivel bárki találkozhat még vásárlás előtt is.

Ezekhez használhatsz hasznos bővítményeket például, melyekkel mikro-értékeléseket is adhatnak a látogatók (annyi csillagot adnak, amennyire hasznos volt nekik) vagy egyenesen hozzá is szólhatnak a bejegyzésedhez.

Biztos, hogy ezek a módszerek törvényesek számomra?

Saját felületeiden a GDPR törvényeknek megfelelően az adatkezelési szabályzatba bele kell foglalnod, hogy legálisan járhass el, hiszen a vélemény is személyes tulajdonnak számít.

Ha valamiben nem vagy teljesen biztos, és nem találsz rá pontos szabályozást, az a tuti, ha írásban kéred a vélemény felhasználását tulajdonosától!

Van bevált módszered a vélemények gyűjtésében vagy felhasználásában, amit nem említettünk?
Oszd meg velünk és „sorstársaiddal”, akik tanulhatnak belőle!

 

Oszd meg a gondolataidat