Új domain végződések: február 4-én indul a következő hullám

Nevezd, aminek akarod:  óriási haszontalanságnak, vagy a legnagyszerűbb dolognak, ami a pénz megjelenése óta történt a kereskedelemben. Egy biztos: az ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), a domain nevek kiosztásáért felelős szervezet, 2014-ben felkavarja a domain végződések állóvízét.

Mit takar ez a változás?

 

Megkezdődött a legfelső szintű domain végződések (másnéven generic Top-Level Domains, rövidítve gTLD’s) körének eddigi legnagyobb kibővítése. A jó öreg .com és .org domainek mellett egészen 2013-ig 22 hivatalos gTLD létezett, az országszintűeket nem számítva:

 tlds

 

2008 júniusában azonban az ICANN jóváhagyta az új gTLD-k bevezetését. Indoklásuk szerint az internet, vagy legalábbis a .com tartomány lassan „kifogy” a nevekből. Olyan sok .com név foglalt már, hogy az embereknek és a cégeknek nagyon nehéz dolguk van, hogy kitaláljanak egy új, megfelelő nevet. Míg régebben a 4-5 karakteres domain nevek voltak a jellemzőek, manapság már nem ritkák a 10-14 karakteres domainek sem. 

Ez alkalommal ahelyett, hogy az ICANN döntötte volna el, hogy milyen végződésekre van szükség, hagyták, hogy maga a piac határozhassa meg. A szervezet a 2013-as év végéig összesen 1930 jelentkezést fogadott el különböző szervezetektől, és megkezdte ezek elbírálását. Földrajzilag lebontva a kérvények száma:

    • 911 Észak-Amerikából
    • 675 Európából
    • 303 Ázsia-Óceániából
    • 24 Latin-Amerikából és a Karib-térségből
    • 17 Afrikából

A legelső hullámban nagyjából 100 igényt már jóváhagytak. A győztes regisztrátoroknál már előrendelést lehet felvenni többek között a .coffee, .club, .email, és .company végződésű domainekre is.

A következő delegálási hullám idén február 4-től indul. Az ICANN ezt követően hetente 20 új gTLD igényt vizsgál meg. Ez azt jelenti, hogy a becslések szerint az év végére körülbelül 1000 új végződés válik elérhetővé.

Érdekesség, hogy az eddigi gTLD-k csak a latin ábécé betűit használták, ezen belül is főként angol szavak rövidítéseit (például a .biz a business-re utalt). Mostantól viszont 7 új nyelvi írásmód is megjelent a végződések listájában, például német, orosz, kínai, arab, japán.

 

Verseny a domainekért

 

Az ICANN döntése óta bárkinek lehetősége van új domain végződést delegálni, aki megfelel a feltételeknek. Az új gTLD-k új tulajdonosai gyakorlatilag korlátlan számú domaint regisztrálhatnak be a saját végződésük alá. Természetesen ennek ára van. A végződésenkénti 185.000 dolláros regisztrációs díj az ügyvédi díjakkal, fejlesztési- és egyéb költségekkel többszörösére is rúghat. Ha a kezdeti beruházás megtérült, a nyereség – legalábbis elméletben – óriási lehet.

Megindulhat a 21. század aranyláza, hogy mindenki lefoglalja magának az értékesnek gondolt domain végződéseket.  Az ezzel foglalkozó domain brókerek már meg is kezdték a spekulációkat, hogy vajon mely végződések hozhatják a legnagyobb megtérüléseket később. Vannak olyan keresett végződések, amelyekért nagy harc fog folyni. Ilyen lehet például a .grocery, melyért több áruház is versenybe száll, például a Wal-Mart vagy a Safeway. Így biztos, hogy licitháborúk egész sorára számíthatunk.

A Donuts Inc. is megkezdte a befektetéseket, és kifejezetten azért költött el súlyos dollármilliókat, hogy üzletet csináljon 307 új domainből. Bárkinek lehetősége nyílik a cégen keresztül mondjuk .wine, .financial, .toy domain végződéseket regisztráltatni, hiszen ezt már megszerezték az ICANN-en keresztül.

Ám nem csak a Donuts ismerte fel az üzleti lehetőségeket ebben a reformban. A Google összesen 101 gTLD regisztrációját igényelte a leányvállalatain keresztül, amire összesen 357.000.000 dollárt költött. Ez megközelíti egy kisebb ország éves GDP-jét!

googles-gtld-bid

A Google által megpályázott végződések

 

Hosszú távon a piac dönt

 

Habár az érdeklődés hatalmas, felvetődik az a kérdés: van-e az új domain végződéseknek létjogosultsága a piacon? Már a régebbi 22 végződés között is akadnak kevésbé népszerűek. Néha láthatunk .biz vagy .info végződést, de az olyan hiánypótlóak, mint a .mobi (ami a mobil oldalak miatt jött létre) vagy a .xxx (felnőtt tartalmú oldalak) kevés figyelmet kaptak.

Hazai trend például a .hu végződésű weboldalak dominanciája. Ez a jelenség a Web-Server-nél kezdeményezett domain regisztrációk esetében is megfigyelhető. Ügyfeleink több, mint 70%-a .hu végződésű domainnel rendelkezik.

Tisztán látható, hogy ebben a folyamatban mindenki érintett lesz, aki használja az internetet. Ami talán kevésbé bizonyos, hogy mekkora sikere lesz az új végződéseknek.

Te mit gondolsz minderről?

 

 

Oszd meg a gondolataidat

E-mail címedet nem tesszük közzé. Szükséges mezők *