Visszapattanó levelek és a spam

    Előfordult már veled, hogy egy fontos levelet kellett volna írnod otthoni email fiókodból és azonnal jött is rá egy válasz, de nem az, amire számítottál? Csak egy üzenettovábbítási hibáról szóló emailt kaptál és nem tudtad, hogy mi lehet a gond?

    Nos, ilyen üzenetek (visszapattanók) akkor szoktak felmerülni, ha olyan címre próbálod elküldeni a leveledet, amelynek tartományát nem tudja feldolgozni az üzenet kézbesítésére beállított SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) protokoll vagy a kimenőüzenet-kiszolgáló. Ebben az esetben az SMTP-kiszolgáló visszaküldheti az üzenetet.

    Érhetőbben: Hibaüzenetet fogsz kapni, ha valami probléma van a küldés során. Ezek a hibaüzenetek eltérőek lehetnek a szolgáltatótól függően.

    Mielőtt átnéznénk ezeknek a hibakódoknak a jelentését, még vizsgáljuk meg, hogy pontosan hogyan is épül fel egy email cím:

     

    Egy email cím 3 részből áll:

    • Első rész (a) a régió meghatározó rész ún. „Root-Zone”. Az ICANN oldalán megtekintheted milyen zónák léteznek.
      Akár országokra lebontva is kaphatunk információt. (Magyarország régió „kódja” .hu)
    • Második rész (b) a domain “előtag”, amely segít meghatározni, hogy mely szolgáltatóhoz tartozik az e-mail cím.
    • Harmadik rész (c) pedig a „@” előtti rész, mely a konkrét felhasználói fiókra hivatkozik az adott szervezetnél.

    Tehát egy e-mail cím felépítése az előzőek alapján a következő: c@b.a

    draft

    Ezek közül ha bármelyik elgépelésre kerül, hibaüzenetet kaphat a felhasználó.

    Természetesen léteznek olyan hibaüzenetek is, melyek elgépelés nélkül, valamilyen más szerverek közti kommunikációs hiba, vagy szerver hiba miatt jönnek létre.

     

    Szerverek főbb üzenetei

    Hiba üzenetSMTP/ESMTP leírásuk
    421Szolgáltatás nem elérhető.
    450A kért feladata nem végezhető el, a fiók nem elérhető.
    451A kért feladat nem végezhető el, valamilyen probléma áll fent.
    452A kért feladat nem végezhető el, megtelt a háttértároló.
    504A kiszolgáló nem ismeri a parancsot.
    550A kért feladat nem végezhető el, a fiók nem elérhető (pl: nem létező fiók, spamnek érzékelte az üzenetet a feladó, hozzáférés megtagadva).
    553A kért feladat nem végezhető el, fióknév nem megfelelő.
    554Továbbítási hiba.

    Részletesebben itt olvashatsz az SMTP hibakódokról.

     

    Értelmezés

    Előzőekben tárgyalt hiba üzenetek összeolvasásával, könnyen behatárolható, hogy felhasználó oldalon, vagy szerver oldalon van-e a hiba.

    Lássunk egy példát:

    <minta.level@xmail.hu>: host emig.freenet.de[195.4.97] said: 550 spam message rejected by mx6.xmail.hu (in reply to end of DATA command)

    A példa értelmezése:

    <fogadó email címe>: tároló neve [IP címe]: SMTP hibakód és hibaüzenet

    Tehát a fenti táblázat és a hibaüzenet alapján a példa emailt spamnek érzékelte a címzett. Ezért nem sikerült kézbesíteni a levelet.

     

    Mi a SPAM?

    A SPAM a fogadó által nem kért, elektronikusan, például e-mailen keresztül tömegesen küldött hirdetés, felhívás.

    Az így kapott információk a fogadók túlnyomó része szempontjából érdektelenek, így fölösleges sávszélességet, tárhelyet, szellemi ráfordítást igényelnek a fogadótól. Mivel a spameket a feladóik milliós nagyságrendben képesek rövid idő alatt kiküldeni, ez jelentős terhelést jelent az internet használói számára. A spamek egy része tudatosan megtévesztő, a fogadó kihasználására törekszik.

    smtp

     

    De miért értékelhetik a te üzenetedet is spamnek?

    Sok email szolgáltató használ már spam szűrőt, hogy az ügyfeleket megvédje a kéretlen levelektől. A beérkező levelek elemzésre kerülnek, és különböző kritériumok alapján pontszámokat kapnak. A végső pontszám alapján a levelező szerver vagy továbbítja a postafiókba az üzenetet, vagy berakja a levélszemétbe, vagy egyszerűen el sem juttatja a címzetthez.

    De mit tehetsz, hogy a leveledet ne értékeljék spamként (550-es hibakód) ?

    • Ha magyarul írod a levelet, akkor légy biztos benne, hogy a kiküldéshez használt eszköz támogatja a magyar ékezetes karaktereket (UTF-8 kódolás).
    • Kerüld a Caps Lock billentyű és a színes kiemelések használatát. Ha ki akarsz valamit emelni a szövegből, akkor használj félkövér betűtípust stb. stb.
    • Ha linket teszel a levélbe, a hivatkozás is ugyanoda mutasson, mint a megjelentetett link.
    • Lehetőleg ne zsúfold tele a leveledet emoji iconokkal.
    • Ne írd az email tárgyába, hogy “Teszt” vagy “Test”.
    • Probléma ha a leveled csak egy képet tartalmaz. Rakhatsz képet a levélbe, de mindig legyen mellette szöveg is.
    • Ne használd a vicodine, a viagra, a xanax, a valium, stb. szavakat, amik a spamekre kifejezetten jellemzők.
    • Ne használj táblázatot.

    Most csak a teljesség igénye nélkül soroltunk fel ilyen kritériumot. A spamnek minősítés kritériumait itt bővebben is áttanulmányozhatod.

     

    Hogyan védekezz a spam üzenetek ellen?

    • Olvasás nélküli törlés (fennáll a fontos levél véletlen törlésének esélye).
    • A weboldalakon feltüntetett e-mail címek álcázása a robotok begyűjtése ellen (pl. info[kukac]akármi[pont]hu).
    • Spam azonosító program telepítése a felhasználó gépére.
    • Szűrő alkalmazása a levélkezelő felületen.
      • kulcsszavak alapján való szűrés.
      • öntanuló Bayes-szűrő használata.
    • A valós küldő címének blokkolása.

     

     

    Oszd meg a gondolataidat