Téged megcsípett a Pingvin?

    google-pingvinNemhogy az Antarktiszig, még az állatkertig sem kellett utaznod múlt héten, ha pingvinnel szerettél volna találkozni. Elég volt hozzá egy weboldal, és egy olyan SEO stratégia, ami a legutóbbi Google update-nek nincs különösebben ínyére.

    Miféle pingvinről van itt szó?

    A Google Pingvin egy algoritmus frissítés fedőneve. Nem ez volt az első, hiszen már 2012. április 24-i első lefutás óta ez a bruttó 4., nettó 2. update (két kisebb és két nagyobb frissítés történt eddig), illetve létezik még egy Panda nevű is, ami hasonló célt szolgál.

    A Google évről évre finomít rangsorolási technikáján. Erre azért van szükség, mert se szeri se száma azoknak, akik megpróbálnak ügyeskedni, és kijátszani a rendszert. Néhány éve sokkal egyszerűbb volt a találati lista elejére kerülni.

    Vegyünk sorra néhány, ma már elavultnak számító módszert

    Kulcsszóhalmozás

    A Black Hat SEO egyik leggyakoribb eleme. Nem jelent mást, mint a kulcsszavak minél gyakoribb szerepeltetését a címben, szövegben és a meta elemekben. A tartalom minősége ezzel átlépte a felhasználók ingerküszöbét, mert értelmes szöveget alig lehetett belőle kihámozni. Persze a keresők imádták – egy darabig. Ma már súlyos büntetést – hátrasorolást, indexből kizárást – kap az az oldal, ahol ezt a trükköt alkalmazzák.

    A szakértők általános véleménye szerint a kulcsszósűrűség optimális aránya valahol 2-8 százalék között van. Ha ennél nagyobb arányban próbáljuk a kulcsszavakat a szövegbe erőltetni, megint csak az olvasókkal tolunk ki, és túlzott optimalizálás miatt fog büntetni a Google.

    Rejtett szöveg használata

    Egy fokkal finomabb módszer volt. A becsvágyó weblaptulajdonos által a keresőknek szánt, kulcsszavakkal telített szöveg megegyezett a háttér színével. A felhasználói élmény ezzel nem csorbult, de egyértelműen hátrányos helyzetbe sodorta a tisztességes eszközökkel élő konkurenseket.

    Ez az álcázás (cloaking) szintén az indexből való kizáráshoz vezet, hiszen a Google keresőrobotjai nem láthatnak más szöveget, mint a felhasználók.

    Linkszerzés bármi áron

    Korábban nem számított, hogy a weboldalra mutató linkek honnan érkeznek, csak az, hogy jó sok legyen belőlük, és növeljék az oldal Page Rankjét. Amíg a kereső algoritmusa csak a backlinkek számát vette figyelembe, tiszta sor volt, hogyan lehet könnyedén a találati lista elejére kerülni. Külön kis iparág épült a link adás-vételre, de sejthető volt, hogy ez nem fog így menni a végtelenségig. A Google ugyanis arra törekszik, hogy a felhasználók számára a legérdekesebb, leghasznosabb találatokat mutassa az első helyeken, és semmiképp sem azokat az oldalakat, amelyek mesterséges linkgyarapodással próbálnak előnyt szerezni.

    Már a Pingvin előtt is büntetést kaptak azok az oldalak, melyek a megtűrtnél (80, később 50 százalék) nagyobb arányban kaptak spam-típusú linkeket.

    Amiért megcsíphet a Pingvin

    A 2.0 (4.0) verzió május 23-ra virradó éjjel futott le Magyarországon, és alaposan megbolygatta a találati listát. Hátrasorolással büntette a túloptimalizált weboldalakat, különös tekintettel azokra, melyeknek viszontlink profilja túlnyomórészt gyenge minőségű, nem eléggé releváns linkkel bír.

    Ha a keresőforgalom csökkenését és kulcsszópozíciók romlását tapasztaltad weboldaladdal kapcsolatban, sajnos valószínűsíthető, hogy a Pingvin volt a ludas.

    Ha a te oldaladdal is megtörtént ez a csúfság, itt az ideje átgondolni a jövőbeli SEO stratégiádat. Mert keresőoptimalizálásra szükség lesz ezentúl is, de alkalmazkodni kell a Google új feltételeihez.

    Nem árt, ha megszívleled a következőket:

    • A tartalom továbbra is megkérdőjelezhetetlenül elsődleges fontosságú. Ne a keresőnek írj, hanem kizárólag az olvasóknak. Érdemes minél hosszabb cikkeket írni, mert a 4-500 szónál rövidebb írások magas aránya gyengítheti az oldalt.
    • Óvatosan a linképítéssel! Legszívesebben azt mondanám, hogy állíts elő minőségi tartalmat, és bízz a természetes linkgyarapodásban, de ez túlságosan bizonytalan ahhoz, hogy üzleti modellt építs rá. Mindenesetre nem árt tüzetesebben megvizsgálni a viszontlinket biztosító oldal minőségét, és a link környezetének relevanciáját (magyarul: olyan környezetből jó linket kapni, amelynek hasonló a tematikája).
    • Kerüld a sitewide linkeket – tehát az olyan linkeket, melyek a weboldal minden egyes oldalán megtalálhatók. Ha partnerkapcsolatot építesz, ne ezzel a módszerrel szerezz hivatkozást, mert a Google nem fog érte rajongani.

    A linkszöveg legyen változatos. Semmiképp se használd/használtasd partnereiddel ugyanazt a horgonyszöveget, mert ezt a természetellenes manővert könnyedén kiszűrik a keresőrobotok.

    A te oldalada(i)dat hogyan érintette a Pingvin frissítés? Történt jelentős változás a Google forgalom tekintetében?

     

    Oszd meg a gondolataidat